Tuesday, September 7, 2010

tutorial : background dekat post entri

ASSALAMUALAIKUM :)


ecehh macam batak dah takhabis² dengan tutorial wakaka okay paham tak apa yg aku nak ajar kali nih ? takfaham ? haa meh aku pahamkan . kau nampak tak background dekat post entri nih lain semacam ? biasa kan plain jehh aku punya bercorak² *ececeh padahal blog orang lain pun sama dah jum start :D btw , tutorial nih cik fatin yg request :)

macam biasa , pergi design > edit html > ctrl + f
.sidebar .widget, .main .widget { 
  border-bottom:1px dotted $bordercolor;
  margin:0 0 1.5em;
  padding:0 0 1.5em;
 }

dah jumpa ? haa tukar semua code kat atas tuh jadik macam nihh


.sidebar .widget { 
  border-bottom:1px dotted $bordercolor;
  margin:0 0 1.5em;
  padding:0 0 1.5em;
 }
.main .widget { 
  border-bottom:1px dotted $bordercolor;
  margin:0 0 1.5em;
  padding:0 0 1.5em;
 }

faham tak setakat nih ? okay lepastu tukar >


border-bottom:1px dotted $bordercolor;

jadik >


border:2px #000000 solid;

dah tukar ? okay yg mana aku bold kan tuh boleh tukar tau . yg solid tuh boleh tukar kepada dashed , dotted , groove , double and banyak lagik kalau korang rajin google :) size border tuh pun boleh tukar ke size yg korang nak , kalau taknak ada border just tukar kepada 0px ;) lepastu warna border korang boleh pilih dekat SINI :)


okay err aku ajar sampai mana tadik ? haha lupalahh okay dah ingat . lepastu copy nihh >


Background-image: url(URL BACKGROUND YG KORANG NAK);

paste dekat bawah > border:2px #000000 solid; < dekat code .main .widget {  tahu bukan .sidebar .widget { . yg .sidebar .widget { tuh kalau kau nak buat background untuk sidebar sekali tapi memandangkan tuto aku kali ni just untuk post entri , so focus pada code .main .widget {  . tapi kalau nak buat untuk sidebar sekali pun boleh , step nya sama jehh :) *paham tak nihh ? T____T


okay lepastu try preview dulu jangan terus save kang kalau salah hancus kau punya blog kasihan kasihan :D kalau dah okay , puas hati semua baru lah boleh SAVE :) barulah semangat orang lain nak baca blog kau kan bilaa dah bercorakk² ? HAHA tp jangan pulak kau pergi tepek background yg menyakitkan mataa , serabut otak orang lain nak baca tahu tak ?
berjam² kot aku buat tuto nihh HAHA harus berhati² kang kalau salah mampus guaa T________T *pahamkan tuto nih betul² tahu sebab aku tahu benda nih memang pening sikit , aku buat pun dah pening² =='

0 comments:

Post a Comment