Friday, November 30, 2012

Kenyataan

Kadang-kadang kenyataan tu menyakitkan. Dan kadang-kadang ia membahagiakan. Kita tak tahu sesuatu kebenaran sampai lah seseorang menyampaikannya, atau kita tahu sendiri secara tidak sengaja. Firasat selalunya tepat. Tapi adakalanya terpesong. Membinasakan diri kita sendiri atau mungkin orang sekeliling kita. Kenyatan adalah benda yang nyata. Solid. Walau diubah macam mana sekalipun, tetap macam tu. Takkan berubah.

Aku jenis yang susah nak menerima kenyataan. Sebab mostly kenyataan tu bagi aku menyakitkan. Terlalu berat untuk aku terima. Tapi, Allah SWT tidak menguji melebihi kemampuan hambaNya kan? Aku pegang tu. Biasalah, manusia memang susah nak terima kenyataan. Macam aku. Atau mungkin aku sorang je? I don't even care. Dalam setiap doa aku, ada dia. Hanya dengan berdoa aku rasa dia dapat berubah. Dengan izin Allah SWT lah, of course.

Yelah, tak semua yang kita nak, kita boleh dapat. Selalunya benda yang kita nak, tak dapat. Yang tak nak tulah datang kat kita. At the wrong time! Aku selalu salahkan takdir. Sampai ada masanya aku menyesal aku dilahirkan. Aku mempersoalkan kelahiran aku. Tapi siapalah aku ni nak buat macam tu. There's reason behind every thing that happens kan. Aku tahu. Kita tak boleh salahkan takdir. Tidak sama sekali. But this is too hard for me. Please, untuk kali ni. Aku harap, berubah lah. Aku harap sangat.