Wednesday, November 14, 2012

Promise

Promise is a thing that we need to fulfill. Janji adalah untuk ditepati bukan untuk dimungkiri. Dan setiap janji perlukan pengorbanan. Kita perlu korbankan perasaan malas untuk memenuhi janji pada ibu bapa so that we get straight A's in PMR or SPM. Kita kena korbankan duit yang kita ada untuk membayar hutang lama pada orang yang kita dah janji nak ganti balik duitnya. Everything need sacrifices, bro. 

Setiap janji harus dipenuhi. Ditepati. It's like this. Mak kau tengah nazak sekarang ni and need operation immediately. Operation, confirmlah mahal nak mampuskan. Tapi yang malangnya, kau takde duit. Kau kesuntukan masa. Kau cari aku. Nak pinjam duit. Kau tak boleh tinggalkan mak kau, so kau mintak aku datang hospital bagi duit tu kat kau. Okay then aku JANJI nak datang bagi duit tu kat kau on that time yelah aku tengah kaya time tu. Cucuk je terus muntah duit berjuta.

Aku baru teringat, aku ada hal. Penting. So aku lupakan pasal duit yang aku dah JANJI nak bagi dekat kau supaya mak kau yang tengah nazak tu boleh operate on that time and aku pergi berjoli kat mana aku pun tak fikir lagi. Masa berjalan. Tik tok tik tok. Kau dah kesuntukan masa gila. Kau tunggu aku macam orang gila. Tapi aku tak sampai jugak. Last-last doktor yang sampai kat kau. Doktor cakap mak kau dah innalillah. Peh, otak kau terus respon and on the spot kau akan salahkan aku sebab aku mungkir janji.

So see? Kau nampak tak macam mana sebuah janji tu memberi kesan kepada seseorang? Impak yang paling takleh blah lah. Disebabkan sebuah janji yang sepatutnya ditepati tapi telah dimungkiri oleh manusia macam aku tu, sebuah nyawa melayang. Macam bodoh kan? So think. Wajar ke kau mungkir janji? Kalau takut diri tu tak boleh menepati janji, jangan berjanji. Jangan buat orang lain macam tunggul yang tak tahu apa-apa!